Despre noi

CENTRUL CATEHETIC „ADORMIREA MAICII DOMNULUI”

 

1. DETALII PAROHIE: 

 Parohia „Adormirea Maicii Domnului” din Cluj Napoca se circumscrie geografic aproximativ în hotarele vechiului sat Mănăştur, astăzi cel mai mare cartier al municipiului Cluj-Napoca.

Biserica parohiei se află pe strada Govora, nr. 19, cartierul Mănăștur, Cluj-Napoca. Tel. 0745637187. www.adormireamaiciidomnului.roblog.adormireamaiciidomnului.rofacebook.com/adormireamaiciidomnului.

Preotul coordonator este pr. Dr. Dan Hognogi:

1982-1984: Ciclul primar Spermezeu, jud. Bistriţa Năsăud

1984- 1986: Ciclul primar Municipiul Dej, Cluj.

1986-1990: Ciclul gimnazial, Municipiul Dej, Cluj.

1990-1995: Seminarul Teologic Ortodox Cluj-Napoca

1995-1999: Facultatea de Teologie Ortodoxa Cluj-Napoca

1999-2000: Studii aprofundate postuniversitare la Facultatea de Teologie Ortodoxa Cluj-Napoca, secţia istorice.

2000-2006: Doctorat In Teologie, specializarea-Istoria Bisericii Ortodoxe Române, în cadrul „UBB” Cluj-Napoca, îndrumător ştiinţific Pr.Prof. Dr. Alexandru Moraru.

2007:Obtinerea titlului ştiinţific de doctor în teologie la Facultatea de Teologie Ortodoxa Cluj-Napoca, în cadrul „UBB” Cluj-Napoca

1999: Obţinerea titularizării în calitate de profesor la Colegiul „ Andrei Mureşanu” din municipiul Dej.

2001- 2010:Preot paroh în Parohia „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavril” din comuna Ciceu Giurgeşti, judeţul Bistriţa-Năsăud.

2001-2009: Profesor de religie.

2001-2010: Coordonator al Ligii Tinerilor Ortodocşi din municipiul Dej

2005-2010: Coordonator de cerc preoţesc pe Protopopiatul Dej

2004: Distins Iconom de către Prea Sfinţitul dr. Irineu Bistriţeanul

2008: Acordarea distincţiei de iconom stavrofor de către Mitropolitul Bartolomeu al Clujului.

3 cărţi publicate şi colaborator la încă 3:

„Lăcaşuri monahale ortodoxe la sud de Someş până în sec al XIX-lea”, editura Karuna, 2009

„Aspecte monografice privind istoria eclesiastică a satului Dumbrăveni”, editura Karuna, 2009

„Ciceu Corabia- satul în care fiecare casă este un muzeu” mss în curs de apariţie

„Poartă spre cer”, editura Renaşterea, 2005

„Sub drapelul Bisericii” omagiu IPS Bartolomeu

„Dicţionar al Mănăstirilor ortodoxe din România” volum III, în curs de apariţie la Patriarhia Română.

 

2. ISTORIC ÎNFIINȚARE CCC 

În prezenţa Înalt Preasfinţitului Andrei, Arhiepiscopul şi Mitropolitul Clujului, la nivelul Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului au fost lansate miercuri, 6 aprilie 2011, programele catehetice “Hristos împărtăşit copiilor” şi “Alege şcoala!”. Cele două programe care se derulează în Patriarhia Română au un rol important în formarea religios-morală a copiilor şi a tinerilor, încă de la vârsta la care devin asaltaţi de ispitele societăţii. Astfel, modul în care Hristos le este prezentat acestora este definitoriu. În acest context au fost demarate cele doua programe și în parohia Adormirea Maicii Domnului din Cluj Napoca. Astfel s-a trecut la amenajarea unui spațiu destinat activităților specifice programelor de tineret într-una din încăperile biroului parohial.

După trei luni de întâlniri și discuții pe teme religioase, proiecții de film și cuvinte duhovnicești, tinerii au avut ocazia să-și arate rezultatele muncii lor, fiind premiați în prezența Înalt Preasfințitului Andrei, Arhiepiscopul și Mitropolitul Clujului. Înalt Preasfinția Sa a oficiat un Te Deum în biserica parohiei, la finalul căruia le-a adresat copiilor și dascălilor cuvinte de învățătură. Înalt Preasfinția Sa a spus că adulții au o mare responsabilitate față de prunci, dar au și de învățat de la ei.

 

3. PARTENERIATE EDUCAȚIONALE ANUALE

„Sunt un bun creștin” - Grădinița „Lizuca” Cluj-Napoca

„Educație prin credință” - Grădinița ”Căsuța poveștilor”

„Paradisul copilăriei” - Liceul teoretic ”Eugen Pora”

„Hristos ajutorul meu” - Grădinița Specială Cluj- Napoca

„Cu noi este Dumnezeu” - Școala „Emil Isac”

 

4. PROIECTE ȘI ACTIVITĂȚI ANUALE

- Expoziție tematică - „Vine, vine primăvara” - Liceul ”Eugen Pora”

- Concert de pricesne - cu participarea elevilor de la Liceul „Eugen Pora”

- Recital de muzică și poezie religioasă ”Cu noi este Dumnezeu” – Liceul ”Eugen Pora”, Școala ”Emil Isac” , Școala ”Iuliu Hațieganu”

- Festivalul interjudețean de colinde ”Datini și obiceiuri din străbuni lăsate”

- Concert de colinde susținut de copiii școlilor de pe teritoriul parohiei

- Concert de muzică clasică ”Lumina nordului”

- Concurs de desene pe asfalt la  Liceul ”Eugen Pora”

- Concurs bianual de șah

- Campionat anual de volei între grupurile de tineret ale parohiilor clujene

- Program catehetic, educativ și recreativ pentru copii desfășurat săptămânal (cateheze și discuții religioase, viețile sfinților, pictură de icoane pe sticlă, pictură pe lemn, lucru manual din hârtie, modelaj FIMO, exerciții interactive de limba engleză, teatru, șah, proiecție de filme, cântece la chitară, jocuri recreative de interior și exterior etc)

- Activități săptămânale dedicate tinerilor peste 16 ani (discuții tematice, ateliere, viionări de filme, prezentări de carte, acțiuni filantropice, teatru, activități sportive)

- Proiectul „Alege Şcoala în regiunile de dezvoltare Vest, Sud-Vest Oltenia şi Nord-Vest!“ desfășurat pe parcursul a 18 luni (aprilie 2014 – octombrie 2015) şi este cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane

2007-2013, Axa Prioritară 2, Domeniul Major de Intervenţie 2.2. Proiectul are ca scop principal prevenirea abandonului şcolar, prin dezvoltarea unor soluţii alternative, corective, de tip „Şcoală de duminică“ şi „Şcoală după Şcoală“, pe baza susţinerii de activităţi şi cateheze conforme cu un Toolkit educaţional în şapte module.

- Editare revistă catehetică ”Glasul Parohiei”

- Atelier biblic săptămânal

- Festivalul tinerilor din Mitropolia Clujului, Maramureșului și Sălajului

- Festivalul tinerilor ortodocși de la Baia Mare

- Pelerinaj la mănăstirile din Apuseni

- Pelerinaj pe jos de la Iclod la Mănăstirea Nicula ;

- Pelerinaj la Mănăstirea Nuşeni împreună cu un grup de elevi ;

- Pelerinaj la Mănăstirile din Moldova și Bucovina

- Pelerinaj la mănăstirile ctitorite de sfântul domn Constantin Brâncoveanu

- Tabara de iarnă de la Mărișel

- Tabăra de vară de la Mărișel

- Tabăra parohială ”Bucuria Mulțumirii”

 

5. STRATEGII DE IMPLEMENTARE

Se simţea nevoia şi în ţara noastră a unei cateheze mai specializate, pentru că lumea în care trăim nu este foarte diferită de cea a Occidentului, iar secularizarea se face simţită şi la noi, mai mult sau mai puţin agresiv, în toate mediile, cu atât mai mult în rândul tinerilor care sunt cei mai expuşi, iar capcanele imoralităţii întinse copiilor noştri devin tot mai numeroase. Tinerii, aflați în perioada formării personalităţii lor, sunt cei mai vulnerabili în faţa unei lumi fără Dumnezeu. Astfel, se face simţită necesitatea educaţiei religioase şi a catehizării lor în biserică. În tinda bisericii accentul este cel formativ (ce vizează formarea de creştini practicanţi şi aspiranţi la împărăţia lui Dumnezeu).

Nevoia acoperită de acest demers provine, pe de o parte din necesitatea urgentă de a oferi copiilor Cuvântul lui Dumnezeu într-o formă atractivă, care să le deschidă inimile spre un set de valori autentice într-o lume seculară înţesată de pseudovalori, iar pe de altă parte din golul care s-a format în societatea românească, după perioada comunistă. Importanţa proiectului rezidă în generaţia care acum se formează şi devine responsabilă pentru viitorul ţării.

 

6. REZULTATE OBȚINUTE

Dacă la început grupul țintă au fost elevii de gimnaziu din cadrul parohiei, parteneriatele și programele desfășurate au ajuns să se extindă și la alte grupe de vârstă care astăzi vizează nu doar copiii din aria parohiei noastre ci și din alte cartiere clujene. Astfel că numărul copiilor implicați anual în aceste proiecte este de ordinul sutelor.

Impresii și motive pentru care tinerii vin la aceste programe:

„La aceste întruniri apreciez faptul că suntem toţi tineri, iar preoţii ne ajută prin diferite căi să ne apropiem de Dumnezeu. Principalul motiv care mă îndeamnă să vin la întâlnirile de luni seara este starea de bine care o simt alături de cei care participă. Ziua de luni este pentru relaxare, cunoaştere şi practică. Ziua de luni o aştept încă înainte ca ea să se termine.”

„Îmi place faptul că fiecare participant este important, încurajat şi respectat de către ceilalţi. De asemenea, îmi place modul de desfăşurare a programului, faptul că ne putem implica şi ajuta, că suntem încurajaţi să îndeplinim atât activităţile distractive, recreative, culturale şi totodată activităţile cu scop informativ religios.”

„Îmi plac oamenii care vin aici, sentimentul de integrare pe care îl simt în această comunitate de tineri, activităţile care se desfăşoară şi mai ales discuţiile filosofico-filologico-religioase propuse spre dezbatere.”

„La aceste întâlniri îmi place faptul că am ocazia să-mi găsesc răspuns la unele întrebări, pot să ajut pe cei care au nevoie şi faptul că petrec câteva ore împreună cu alţi tineri ce au interese similare.”

„Îmi place faptul că suntem mulţi tineri implicaţi în acest program. De asemenea, îmi place pentru că îmi oferă un sentiment de familiaritate.”

„Îmi place că interacţionăm unii cu alţii şi ne putem face prieteni noi.”

„Cel mai mult îmi place faptul că la fiecare întâlnire găsesc sprijinul de care am nevoie. Îmi plac prezentările de carte, chiar dacă nu sunt adeptul cărţilor, dar de când vin la aceste întâlniri am început să citesc mai mult. Îmi plac oamenii care vin la întâlniri, îmi place atmosfera; totul îmi place, mi-am găsit prieteni cu adevărat.”

„Am cunoscut oameni noi, mi-am făcut prieteni, am aflat lucruri noi, am învăţat lucruri utile pentru viaţa mea, în timpul petrecut aici reuşesc să mă relaxez şi să mă deconectez.”

„Aici părerile îţi sunt ascultate, nedumeririle bănuite, problemele materiale înlăturate.”

„Îmi place, în primul rând, că aici găsesc bunătate, linişte sufletească, relaxare. Pe stradă sau în alte locuri nu văd decât oameni stresaţi, grăbiţi şi agitaţi.”

„Un motiv primordial este cel de a afla mai multe informaţii importante despre credinţa ortodoxă într-o comunitate formată doar din copii și tineri. Întâlnesc foarte rar aşa bune intenţii din partea unor oameni.”

„Vin la aceste întâlniri pentru că îmi place să fac voluntariat, să socializez şi cu alţi oameni decât cei pe care îi văd zilnic.”

„Vin cu drag la acest program pentru a cunoaşte alţi tineri, pentru a mă cunoaşte şi pe mine însămi, pentru a socializa, pentru a participa la activităţile propuse, pentru a mă simţi bine, pentru a ne simţi cu toţii bine.”

„Motivul pentru care vin este că încep să cunosc vieti de sfinți cu care mă împrietenesc.”

„Vin pentru colectiv, pentru mixtura şi dinamica activităţilor, dar totodată şi pentru climatul creat.”

„Cel mai important motiv ar fi că aceste intalniri se petrec în numele Domnului şi au ca scop urmarea învăţăturilor Lui.”

„Mă simt bine cu aceşti oameni, vreau să-i cunosc mai bine şi să învăţ multe de la ei, deoarece suntem cu toţii din domenii diferite.”

Dintre întâlnirile la care aţi participat, care v-a plăcut în mod deosebit?

„Mi-a plăcut cel mai mult atunci când s-a făcut atelierul de gătit clătite şi gogoşi, pentru că s-a cântat la chitară şi la pian, încât parcă nimeni nu mai vroia să plece acasă.”

„Fiecare întâlnire a fost interesantă, dar cel mai mult mi-a plăcut când am vizionat documentarul despre călugării din muntele Athos.”

„Întâlnirea care m-a marcat a fost cea în care am confecţionat mărţişoare şi felicitări.”

„Mi-au plăcut în mod deosebit  întâlnirea în care am avut parte de jocuri de animaţie.”

„Cel mai mult mi-a plăcut seara de cântece la chitară şi poezie.”

„Toate întâlnirile mi-au plăcut, în special atelierele practice de pictură pe sticlă și cruciuliţe.”

„Toate activităţile sunt deosebite, mi-au plăcut mult deoarece din fiecare am învăţat câte ceva.”

Dacă ar fi să recomandaţi programul grupului parohial unui prieten, ce i-aţi spune?

„L-aş îndemna din toată inima să vină la aceste întâlniri deoarece este o experienţă plăcută.”

„Să vină că merită, să vină să cunoască nişte oameni minunaţi şi să vadă cât de bine ne simţim.”

„I-aş sugera să vină la aceste întâlniri pentru simplul fapt că poate să-şi facă noi prieteni, să afle lucruri noi şi poate să-şi lămurească orice îndoială.”

„Activităţile sunt frumoase şi e plăcut să te apropii de Dumnezeu prin altfel de întâlniri.”

„I-aş recomanda unui prieten să vină aici pentru a-i demonstra că şi ortodocşii se ocupă de copii și tineri, nu doar sectarii.”

„I-aş povesti despre ceea ce facem la întâlniri şi cred că acestea ar vorbi de la sine.”

„I-aş recomanda unui prieten să vină aici pentru a vedea cum se pune în practică spiritul viu al ortodoxiei.”

„Întâlnirile te vor ajuta să înţelegi mai bine calea ortodoxiei, ce înseamnă mai exact să trăieşti în armonie cu Domnul nostru Iisus Hristos.”

„Vino şi vezi! Mai multe nu pot să îţi spun!”

 

7. IMPACTUL CCC ÎN COMUNITATEA PAROHIALĂ

Prin acest proiect se realizează aducerea Sfintei Scripturi în viaţa omului la modul cel mai concret.. În cadrul parohiei unde proiectul este deja implementat, copiii și tinerii au devenit mult mai responsabili şi activi în biserică şi participă la foarte multe proiecte social-filantropice şi pastorale. Prin copii am adus în biserică mulți părinți.

 

8. IMPRESIILE FIECĂRUI PĂRINTE COORDONATOR 

Într-o lume care are puternice influențe centifuge, Centrul Catehetic aduce mesajul comuniunii.

Într-un centru universitar al competițiilor, mesajul nostru este cel al solidarității.

Într-un mediu al individualismului și al secularismului, într-o metropolă precum Cluj-Napoca, propovăduim bucuria împreună mântuirii prin atmosfera familială, rugaciune comună, implicare concretă atât în plan liturgic cât și misionar-filantropic.

Străduința noastră este aceea de a împleti ortodoxia cu ortopraxia, singura cale, credem noi, care aduce roade azi. Reușita vine din capacitatea noastră de a fructifica această forță care o reprezintă copiii și tinerii din biserica noastră.

 

DSCN0335

DSCN0582

DSCN0583

DSCN0588.001